<xmp> <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9845524\x26blogName\x3dRook+USA\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://rookusa.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://rookusa.blogspot.com/\x26vt\x3d-8846373986094620866', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script> </xmp>

Rook USA

Thursday, April 14, 2005

"Dad, the old computer is having problems..."

Kom je 's avonds thuis van je werk, is het eerste wat je hoort: "Dad, the old computer is having problems..." Even later komt één van de andere kids me met een soortgelijke boodschap begroeten.
Ik had er net een lange dag van problemen oplossen opzitten. "Mag ik eerst even rustig thuiskomen alstjeblieft?" Als gebruikelijk wilde ik me eerst even omkleden, en daarna wilde ik ook nog wel even een hapje eten. Ondertussen kreeg ik een opsomming van de problemen.

Eigenlijk is 'the old computer' niet de oude, maar de op één na jongste computer. Daar alleen de twee nieuwste computers actief worden gebruikt, wordt de op één na jongste computer voor het gemak 'the old computer' genoemd.
'The old computer' bleek inderdaad problemen te hebben. Direct na het opstarten van de computer verscheen elke keer een vervelend windowtje die wilde dat je 'Internet Optimizer' software ging installeren. 'Internet Optimizer' software die ik niet besteld had en zeker niet op m'n computer wilde installeren. Maar eens even alle kids één voor één opgezocht met de vraag of ze in de laatste 24 uur wellicht wat stoms hadden gedaan op 'the old computer'. Uiteraard keken ze me alle vier met zeer onschuldige gezichtjes aan en wisten ze absoluut van niks. Ivan (18) wees echter al snel met zijn vinger naar jongste zusje Lisandra (10). Lisandra zou twee dagen eerder op 'Yes' geklikt hebben toen een windowtje had gevraagd of zij een update van MacroMedia zou willen installeren.

Al snel constateerde ik dat Windows Internet Explorer niet meer wilde opstarten. Ook het downloaden van de meest recente anti-virusdefinities van Norton ging niet meer. Hetzelfde gold voor de meest recente definities voor Ad-Aware. Daarom eerst maar eens op onderzoek uitgegaan. Al snel vond ik een folder met de 'Internet Optimizer' software. De folder bleek gecreëerd te zijn om 5 uur 's middags. Navraag leerde dat dat het tijdstip was waarop Nathalie (13) achter de computer spelletjes zat te spelen op het internet. Ik vond ook al snel de webpagina waar het allemaal begonnen was. Een webpagina die met een serie iritante popup-windowtjes je probeert zo gek te krijgen om hun software te installeren op je computer. Zolang je maar op de No-button blijft klikken is er niets aan de hand. Slechts één keertje op de Yes-button klikken is echer genoeg om de pleuris uit te laten breken. Een pleuris die uit heel wat meer bestond dan alleen de redelijk onschuldige 'Internet Optimizer' software.
In de daarop volgende uren vond ik in het totaal 47 adware en virusachtige programmaatjes die tussen 5 uur en 2 minuten over 5 op de PC waren geïnstalleerd.

Met Windows in safe-mode kon ik uiteindelijk op het internet komen en was ik instaat om de meest recente definities van Norton en Ad-Aware te downloaden. Nadat Norton en Ad-Aware de nodige rotzooi hadden opgeruimd, bleek er nog het één en ander handmatig opgeruimd te moeten worden.

's Nachts om vijf minuten over één was 'the old computer' eindelijk weer helemaal schoon.

5 Comments:

Tijd om Internet Explorer vaarwel te zeggen :-)

http://www.browsehappy.com

 

Een clean install was misschien net zo snel... :-)
Overigens verbaast dit mij al tijden. Dat in een land waar je een paar miljoen krijgt als je je kat in een magnetron stopt of wat koffie over jezelf heen morst bij McDonalds, dat men in dat zelfde land je computer ongestraft totaal mag vernaggelen.
Maar goed, misschien ben ik in een wat zeikerige bui. Ben jij nu echt de enige wizz-kid in je gezin?

 

Nu denk je dat alles er af is, ik zou ook nog maar eens STINGER van het net halen en misschien ook Microsoft Anti-Spyware downloaden en runnen. Ad-Aware vind dingen die MS Anti-spyware niet vind en andersom. Ook Stinger kan weer dingen vinden die de anderen niet vinden. Neem ook de tijd om de advanced opties van MS anti-spyware te gebruiken. Je zult verbaast staan watje daar wel allemaal mee kunt doen.

 

Wie heeft er eigelijk een probleem in zo'n geval: de computer, de gebruiker of dad?

 

@W8in: Ik heb reeds een stap in die richting geprobeerd met het installeren van Firefox. Firefox is echter trager en ondersteund niet alle functionaliteit. Neem bijvoorbeeld www.expedia.com. Als je met Internet Explorer in een datumveld klikt, popt er automatisch een kalendertje op. Als je met Firefox in het zelfde veldje klikt, dan gebeurt er helemaal niets.
@CasaSpider: Ik ben een aantal keren genoodzaakt geweest om op 'the old computer' een clean install te doen. Dat kost me echter een hele dag.
Het verspreiden van virussen is hier strafbaar, het verspreiden van hardnekkige adware (nog) niet. Voor mij mogen ze daar zware gevangenisstraffen op zetten.
Alle kids zijn redelijk handig met de computer, waarvan Ivan het handigste. Echter ben ik inderdaad de enige wizz-kid.
@Blips: Ik zal Stinger en Microsoft Anti-Spyware vandaag eens even downloaden.
@WW: Alle drie eigenlijk. Dad was er overigens niet echt blij mee!

 


Yes, I also want to post a Comment!

<< Naar Rook USA Homepage








This page is powered by Blogger. Isn't yours?