Tuesday, February 08, 2005
Van blokje hout naar racemonster
Hoe maak je uit een blokje hout een racemonster?
Jaarlijks wordt ik begin februari met één of meerdere blokjes hout en deze vraag geconfronteerd. Je weet het dan wel: de Pinewood Derby Races zitten er weer aan te komen! Ivan (18) en Ewout (15) hebben deze periode allang achter zich gelaten, maar Nathalie (13) en Lisandra (9) zitten er nog midden in.
Afgelopen woensdag kregen ze beide een blokje hout van 18 x 3½ x 4½ centimeter (L x H x B) mee naar huis, een setje van 2 asjes, 4 wieltjes en 4 schroefjes om de wielen mee vast te schroeven in de asjes. In het blokje zijn reeds twee gleuven voorgefreesd waar de asjes in gelijmd moet worden. De autootjes moeten het doen zonder aandrijfmechanisme. Races worden gehouden op banen waarvan de start een meter of 2 hoger ligt. Alle aandrijving moet dus uit de zwaartekracht komen.
Voor de jongens golden altijd zeer strenge regels die strikt opgevolgd moeten worden. Om er even een paar te noemen:
Omdat de autootjes van de meisjes verder niet meedoen aan regionale wedstrijden, wordt het bij hen niet zo nauw genomen met de regels. Ook al is het maken van een Pinewood Derby autotootje een Father-Son of Father-Daughter project, komt met name het constructieve gedeelte van het project op de schouders van de father terecht.
Er zijn prijzen voor de snelste karretjes en voor de mooiste vehikeltjes.
Pinewood Derby Races is een veel beoefende hobby overal in Amerika. Het is daarom ook gemakkelijk om vanalles over de autootjes op het internet te vinden. Er zijn allerlei tips en tricks te vinden en zelfs complete wetenschappelijke verhandelingen over hoe je het houtblokje om kunt toveren in het snelste racemonster ooit. Op andere websites worden deze adviezen vervolgens als onzin de grond ingeboord. Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon een hoop geluk moet hebben om in de categorie 'speed' de eerste prijs in de wacht te slepen. Vandaar dat wij altijd maar wat meer aandacht besteden aan het uiterlijk. Dat is de laatste 5 jaar aardig gelukt, want tot nu toe zijn we nog elk jaar één of meerdere keren in de schoonheidsprijzen gevallen. Daarnaast hebben 3 van de 11 karretjes een snelheidsprijs in de wacht gesleept.
Omdat de vele uren die papa elk jaar weer in de Pinewood Derby autootjes steekt in de meeste gevallen een prijs in de categorie 'appearance' oplevert, zijn de verwachtingen bij beide dochters ook dit jaar weer erg hooggespannen.
Volgende week woensdag moet de vorm van de autootjes klaar zijn, en moeten ze ingeleverd worden zoadt ze met het aanbrengen van lood op het juiste gewicht gebracht kunnen worden. Twee weken later krijg je ze dan weer terug. Daarna heb je nog twee weken de tijd voor de finishing touch (super glad schuren, verven, lakken). Op 16 maart zijn de races. Voorafgaand aan de races worden de autootjes op uiterlijk beoordeeld.
Onderstaande autootjes zijn voorbeelden van inzendingen voor de regionale wedstrijden van 2003. Deze autootjes zijn dus allemaal gemaakt uit dat ene blokje hout!
Jaarlijks wordt ik begin februari met één of meerdere blokjes hout en deze vraag geconfronteerd. Je weet het dan wel: de Pinewood Derby Races zitten er weer aan te komen! Ivan (18) en Ewout (15) hebben deze periode allang achter zich gelaten, maar Nathalie (13) en Lisandra (9) zitten er nog midden in.
Afgelopen woensdag kregen ze beide een blokje hout van 18 x 3½ x 4½ centimeter (L x H x B) mee naar huis, een setje van 2 asjes, 4 wieltjes en 4 schroefjes om de wielen mee vast te schroeven in de asjes. In het blokje zijn reeds twee gleuven voorgefreesd waar de asjes in gelijmd moet worden. De autootjes moeten het doen zonder aandrijfmechanisme. Races worden gehouden op banen waarvan de start een meter of 2 hoger ligt. Alle aandrijving moet dus uit de zwaartekracht komen.
Voor de jongens golden altijd zeer strenge regels die strikt opgevolgd moeten worden. Om er even een paar te noemen:
- De car moet worden geconstrueerd uit de uitgereikte set (blokje, 2 asjes, 4 wielen en 4 schroefjes). Geen plastic onderdelen, extra hout, stickers, glitter verf of vloeibaar hout (behalve een papje van lijm en het zaagsel van je houtblokje) mogen worden gebruikt.
- Wielbasis en assen mogen niet worden veranderd.
- Cars mogen niet breder dan 3 inch (7,5 centimeter) en niet langer dan 10 inch worden gemaakt (25 centimeter).
- De cars mogen niet zwaarder zijn dan 8 ounces. Om dit gewicht zo dicht mogelijk te benaderen (want hoe zwaarder, hoe sneller) wordt de onderkant van de auto uitgeboord en gevuld met lood.
- Cars van vorige jaren worden niet toegelaten.
- De constructie van de car moet een Father-Son project zijn. etc. etc.
Omdat de autootjes van de meisjes verder niet meedoen aan regionale wedstrijden, wordt het bij hen niet zo nauw genomen met de regels. Ook al is het maken van een Pinewood Derby autotootje een Father-Son of Father-Daughter project, komt met name het constructieve gedeelte van het project op de schouders van de father terecht.
Er zijn prijzen voor de snelste karretjes en voor de mooiste vehikeltjes.
Pinewood Derby Races is een veel beoefende hobby overal in Amerika. Het is daarom ook gemakkelijk om vanalles over de autootjes op het internet te vinden. Er zijn allerlei tips en tricks te vinden en zelfs complete wetenschappelijke verhandelingen over hoe je het houtblokje om kunt toveren in het snelste racemonster ooit. Op andere websites worden deze adviezen vervolgens als onzin de grond ingeboord. Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon een hoop geluk moet hebben om in de categorie 'speed' de eerste prijs in de wacht te slepen. Vandaar dat wij altijd maar wat meer aandacht besteden aan het uiterlijk. Dat is de laatste 5 jaar aardig gelukt, want tot nu toe zijn we nog elk jaar één of meerdere keren in de schoonheidsprijzen gevallen. Daarnaast hebben 3 van de 11 karretjes een snelheidsprijs in de wacht gesleept.
Omdat de vele uren die papa elk jaar weer in de Pinewood Derby autootjes steekt in de meeste gevallen een prijs in de categorie 'appearance' oplevert, zijn de verwachtingen bij beide dochters ook dit jaar weer erg hooggespannen.
Volgende week woensdag moet de vorm van de autootjes klaar zijn, en moeten ze ingeleverd worden zoadt ze met het aanbrengen van lood op het juiste gewicht gebracht kunnen worden. Twee weken later krijg je ze dan weer terug. Daarna heb je nog twee weken de tijd voor de finishing touch (super glad schuren, verven, lakken). Op 16 maart zijn de races. Voorafgaand aan de races worden de autootjes op uiterlijk beoordeeld.
Onderstaande autootjes zijn voorbeelden van inzendingen voor de regionale wedstrijden van 2003. Deze autootjes zijn dus allemaal gemaakt uit dat ene blokje hout!
1 Comments:
@Arina: Maar natuurlijk!
@CasaSpider: Je moet je eigen verborgen talenten niet onderschatten. Mijn eerst autootjes waren niet zo heel bijzonder, maar door de jaren heen wordt je er steeds handiger in en wordt je ook steeds creativer. Het niveau van direct concurent Tim zal ik echter nooit halen. Zijn autootjes zijn altijd ze geweldig professioneel strak, dat het lijkt of ze van plastic zijn.
Voor een foto van een aantal van m'n eigen creaties, zie de post van vandaag: http://rookusa.blogspot.com/2005/02/van-blokje-hout-naar-racemonster-2.html
@CasaSpider: Je moet je eigen verborgen talenten niet onderschatten. Mijn eerst autootjes waren niet zo heel bijzonder, maar door de jaren heen wordt je er steeds handiger in en wordt je ook steeds creativer. Het niveau van direct concurent Tim zal ik echter nooit halen. Zijn autootjes zijn altijd ze geweldig professioneel strak, dat het lijkt of ze van plastic zijn.
Voor een foto van een aantal van m'n eigen creaties, zie de post van vandaag: http://rookusa.blogspot.com/2005/02/van-blokje-hout-naar-racemonster-2.html
Yes, I also want to post a Comment!
<< Naar Rook USA Homepage