<xmp> <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9845524\x26blogName\x3dRook+USA\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://rookusa.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://rookusa.blogspot.com/\x26vt\x3d-8846373986094620866', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script> </xmp>

Rook USA

Thursday, February 03, 2005

Vlag Halfstok!?

Nederlandse vlag Curacaosche vlag Amerikaansse vlag

Verbaasd, verbijsterd en zeer verontwaardigd was ik eerder deze week toen ik in de internet-editie van de Telegraaf las dat een aantal Nederlandse scholen leerlingen verbied om Nederlandse vlaggen op hun tassen of kleren te dragen. Nu ben ik alleen nog maar zeer verontwaardigd en vind ik het tijd om dat ook met jullie te delen.

Het Cals College in IJsselstein adviseerde twee jongens de Nederlandse driekleur van hun schooltas te verwijderen, omdat het provocerend kon overkomen aan het adres van vooral de Marokkaanse medeleerlingen. Het Groene Hart Lyceum in Alphen aan den Rijn dreigt zelfs met schorsing als leerlingen het toch wagen met kleding en tassen met vlaggetjes aan te komen.
Tussen de regels door werd ook nog even gemeld dat "menig patriot het gisteren (1/31/2005 red.) niet aandurfde de vlag voor de verjaardag van koningin Beatrix uit te hangen, uit angst om daarmee andere bevolkingsgroepen te discrimineren".

Ronduit belachelijk! Waar gaat het heen met een land waar de helft van de bevolking de vlag van hun eigen land niet eens meer duft te vertonen, en waar de andere helft verboden wordt nog langer met hun vlag voor de dag te komen? Het is van de ratten besnuffeld, de wereld op z'n kop!
Gaat Nederland op weg naar vlagloze Koninginnedagen? Of moeten alle rood-wit-blauwe vlaggen vervangen worden door bijvoorbeeld de vlag van de Europese Unie of misschien de vlag van het Rode Kruis? Alle vlaggen vervangen door witte vlaggen is geen optie, omdat dit op het slagveld wellicht verwarrend zou kunnen zijn.

Nee, wat dat betreft is het hier in de States juist het omgekeerde. Geen kans wordt onbenut gelaten om met de Stars and Stripes voor de dag te komen. Je kunt het niet zo gek verzinnen of je kunt het wel krijgen met een Amerikaanse vlag erop.

Bij aanvang van elk sportevenment gaat het hele publiek staan, gaan de petten af, en wordt het Amerikaanse volkslied uit volle borst meegezongen. Sinds de terroristiche aanslagen van 9/11 is het Amerikaanse patriottisme alleen nog maar sterker geworden.

Een paar jaar geleden was ik één van de vele versies van de Star Spangled Banner aan het downloaden om op een CD te branden. Lisandra (toen nog een jaar of 6) zat schuin achter mij aan de eettafel te tekenen. Toen ze de eerste tonen van het volklied hoorde legde ze in een reflex haar rechter hand op haar hart. Toen ze in een volgend moment zich realiseerde dat ze niet op school was ging ze weer onverstoorbaar verder met haar kunstwerk.

Op scholen wordt elke maandag door al de leerlingen trouw gezworen aan de Amerikaanse vlag. Tijdens het voorlezen van de pledge staan alle leerlingen op met hun rechterhand op hun hart.

Mijn Nederlandse vlag hangt in de SportZone (waar ik elke woensdag indoor soccer speel) trots naast de Amerikaanse vlag. Andere buitenlanders worden nog steeds aangemoedigd om de vlag van hun vaderland me te nemen. Inmiddels hangen er al 10 verschillende vlaggen.

Oranje boven! Leve de Koningin!

Oranje boven! Leve de Koningin! Hup Holland Hup!
Oeps, ik hoop niet dat ik nu iemand heb gekwetst met het uiten van zoveel vaderlandsliefde.

Stel je voor, straks moet ik nog de Amerkaanse vlag die boven m'n weblog wappert verwijderen...

2 Comments:

Das nou weer typisch Nederlands, de omgekeerde wereld. Ik snap er hier soms niks meer van, maar ja nog een kleine week en dan mogen ze van mij hun best doen.

 

Casa, ik ben het helemaal met je eens.

 


Yes, I also want to post a Comment!

<< Naar Rook USA Homepage








This page is powered by Blogger. Isn't yours?