<xmp> <body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9845524\x26blogName\x3dRook+USA\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://rookusa.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://rookusa.blogspot.com/\x26vt\x3d-8846373986094620866', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script> </xmp>

Rook USA

Saturday, February 19, 2005

Rijbewijs vernieuwen

Drivers license (rijbewijsnummers en handtekening om veiligheidsredenen uitgewist)

Op 9 januari 2005 verliep m'n rijbewijs. Vanaf die datum had ik 60 dagen de tijd om 'm te vernieuwen. Dat kan ook op zaterdagen, dus ben ik vanochtend maar weer eens bij het rijbewijzenkantoor langs gereden.
Sinds de WTC-ramp op 11 september 2001 heeft de Amerikaanse regering allerlei zinnige en minder zinnige veiligheidsmaatregelen genomen. Eentje daarvan betreft de geldigheid van Amerikaanse rijbewijzen die verstrekt worden aan buitenlanders. Waar een gewone Iowaan in aanmerking komt voor een rijbewijs met een geldigheid van 5 jaar, moeten wij nu jaarlijks op komen draven om ons rijbewijs te laten vernieuwen. Zodra onze green card rond is, kunnen wij ook weer volstaan met een vernieuwing eens in de 5 jaar.
Een verplichte ogentest maakt deel uit van elke rijbewijsvernieuwing. Je mag zelf weten of je de test met of zonder bril/contactlenzen doet. Ik kon de ogentest twee jaar geleden nog zonder bril doen, maar sinds vorig jaar lukt me dat niet meer. Waarom ik het zonder bril probeer terwijl ik het met bril toch ook prima kan zien? Als je een bril of contactlenzen gebruikt bij het lezen van de nummertjes, dan wordt dat aangetekend op je rijbewijs met een 'B' onder her kopje 'Restrictions'. Dit betekent dat je je achter het stuur niet moet laten betrappen door oom agent als je geen contactlenzen of bril op hebt, omdat hij je dan op de bon zal slingeren. Niet dat ik autorijd zonder m'n bril op, maar toch...
Het rijbewijs wordt ter plekke vervaardigd. Met een digitale camera wordt een foto gemaakt en even later komt je rijbewijs zo uit een grote machine rollen. Het rijbewijs is een plastic kaartje ter grote van een creditcard. Past zo bij al je andere pasjes in je portefeuille, ideaal!

M'n nieuwe rijbewijs is slechts geldig tot 16 augustus 2005. Als ik dan m'n green card nog niet heb, moet ik eerst weer naar Des Moines om een nieuw stempeltje te halen alvorens ik m'n rijbewijs kan laten vernieuwen.

3 Comments:

Ze zijn inderdaad wel erg voorzichtig geworden en natuurlijk ook bij jou een papieren rompslomp, dat is overal en houd een heleboel mensen lekker bezig?

 

@Henk (ES): Wacht maar, jullie zullen spoedig ook de gevolgen van 9/11 voelen. Amerika nu ook vingerafdrukken in paspoorten worden opgenomen. Vooralsnog heeft Nederland uitstel gekregen to (volgens mij) volgend jaar.
@Arina: Wie weet duikt mijn foto binnenkort nog eens op in OPSPORING VERZOCHT.

 

Hier op Lanza moeten er al vingerafdrukken op je legitimatiebewijs en op je bewijs dat je ingezetene bent.

 


Yes, I also want to post a Comment!

<< Naar Rook USA Homepage








This page is powered by Blogger. Isn't yours?